همه چیز درباره مضرات چای برای بدن

لیوان هایی با انواع چای

تمامی نوشیدنی هایی که شما میل می نمایید همان طوری که دارای مزیت های متنوعی هستند باید بدانید که مضراتی را هم نیز به همراه خود دارند نوشیدنی چای به عنوان یکی از بهترین نوشیدنی هایی شناخته می شود که طرفداران زیادی دارد. در صورتی که شما به صورت اصولی این نوشیدنی را مورد استفاده قرار ندهید امکان دارد که عوارض زیادی را با مصرف این نوشیدنی به بدن خود برسانید. برخی از مهمترین مضرات چای که مربوط به استفاده بیش از اندازه این نوشیدنی می باشد را در ادامه معرفی می کنیم.

مضرات چای سبز

نوشیدن مقدار زیادی از این نوشیدنی گیاهی موجب مضراتی نیز در بدن شما می شود که عبارت است از :

  • نوشیدن مقدار زیادی از این نوشیدنی امکان دارد که موجب کم خونی و کمبود آهن درون بدن شود. فقر آهن موجب می گردد که آنتی اکسیدان بدن کاهش پیدا کند و به دنبال آن جذب آهن درون بدن مسدود گردد.
  • پزشکان توصیه می کنند که افراد مبتلا به بیماری التهاب روده از این نوشیدنی استفاده نکنند.
  • کافئین درون این نوشیدنی امکان دارد که با برخی از داروها تداخل پیدا کند. کافئین سیستم عصبی را محرک می‌ سازد. به همین دلیل انرژی شما افزایش پیدا می کند. اگر دارو استفاده می کنید باید بدانید که با نوشیدن مقدار زیادی از نوشیدنی دچار برخی از عوارض جانبی خواهد شد.
  • مصرف زیاد این نوشیدنی در دوران بارداری امکان دارد که موجب نقص مادرزادی نوزاد شود. بر اساس تحقیقاتی که روی این نوشیدنی صورت گرفته محققان به این نتیجه رسیده اند که در زمان بارداری امکان دارد این نوشیدنی اثرات منفی روی سلامت جنین و مادر بگذارد.

 

  • یک استکان چای سبزکافئین موجود درون این نوشیدنی امکان دارد که افراد را مبتلا به تشنج نماید. این نوشیدنی پتاسیم را کاهش می‌ دهد و به دنبال آن عضلات بدن ضعف می نماید.
  • عصاره‌ این نوشیدنی امکان دارد برای کبد سمی باشد. بسیاری از افرادی که از این نوشیدنی برای کاهش وزن استفاده می‌ کنند باید بدانند که مصرف بیش از اندازه آن موجب می گردد کبدشان دچار آسیب شود.
  • مسمومیت با استفاده از نوشیدنی به دلیل کافئین بیش از اندازه اش برای بسیاری از افراد به وجود آمده است. بر همین اساس باید به اندازه از این نوشیدنی استفاده کنید.

مطلب مرتبط: “انواع چای و خواص آن کدامند؟”

مضرات چای سیاه

نوشیدن بیش از اندازه این نوشیدنی عوارضی به دنبال دارد که برخی از مضرات این نوشیدنی عبارت است از :

  1. در صورت استفاده بیش از اندازه از این نوشیدنی امکان دارد که شما دچار کم‌خونی شوید. یکی از مهمترین مضرات این نوشیدنی این است که فقر آهن درون بدن به وجود می آورد.
  2. افزایش استرس، اضطراب و بی قراری درون بدن افراد با استفاده بیش از اندازه این نوشیدنی شکل می ‌گیرد.
  3. از آنجایی که این نوشیدنی کافئین زیادی دارد باید بدانید که مصرف بیش از اندازه آن ممکن است چرخه خوابتان را دچار اختلال نماید.
  4. ترکیبات موجود درون این نوشیدنی در بدن برخی از افراد ایجاد احساس تهوع می نماید. اگر شما با معده خالی این نوشیدنی را میل کنید احتمالاً احساس تهوع داشته باشید.
  5. کافئین درون نوشیدنی سوزش سردل معده را افزایش می دهد.
  6. همچنین شما باید به خوبی بدانید که مصرف مداوم این نوشیدنی موجب سردرد می گردد. سرگیجه یکی دیگر از عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه این نوشیدنی می باشد.
  7. برای قلب و عروق در صورتی که این نوشیدنی به صورت غلیظ مصرف گردد مضرات زیادی خواهد داشت.
  8. در دوران بارداری بهتر است که از این نوشیدنی استفاده زیادی نشود چرا که زنان باردار نباید کافئین بیش از اندازه مورد استفاده قرار دهند.

مضرات چای ترش

نوشیدن بیش از اندازه این نوشیدنی ترش عوارضی به دنبال دارد که برخی از مضرات این نوشیدنی عبارت می باشد از :

  • مصرف بیش از اندازه این نوشیدنی ترش روی سطوح استروژن تاثیر زیادی می‌ گذارد و آن را کاهش می دهد.
  • اگر شما تحت کنترل بارداری هستید نباید از این نوشیدنی استفاده کنید. اگر خانم های باردار در مصرف این نوشیدنی زیاده روی کنند امکان دارد که اشتهایشان کاهش پیدا کند و دچار سوء تغذیه شوند. کاهش وزن نوزاد بعد از تولد خطرات زیادی دارد.
  • همچنین باید بدانید که این نوشیدنی روی سلول‌های سرطانی مغز و پوست تاثیر زیادی می گذارد. بسیاری از کارشناسان و محققان به این نتیجه رسیده‌ اند که از نوشیدن بیش از اندازه این نوشیدنی باید اجتناب نمود. چرا که این نوشیدنی با داروهای سرطانی سازگاری ندارد.

استکان چای ترش به همراه قوری چای ترش

  • این نوشیدنی می تواند اثرات توهم زا نیز داشته باشد. بسیاری از افراد بعد از خوردن این نوشیدنی احساس سبکی می نمایند و زمان رانندگی دچار حواس پرتی می ‌شوند. به همین دلیل مصرف بیش از اندازه این نوشیدنی برای افراد خطر توهم زایی به همراه دارد.
  • حساسیت زایی برخی از افراد با استفاده از این نوشیدنی افزایش پیدا می‌ کند و در برخی از موارد امکان دارد که استفاده بیش از اندازه این نوشیدنی حساسیت زیادی برای افراد بیاورد.

مضرات چای مانده

در صورتی که شما چای مانده را میل نمایید باید بدانید که عوارض زیادی به بدنتان می رسانید که این عوارض عبارت است از :

  1. شما در صورتی که چای کهنه دم را میل کنید باید بدانید که دچار ترشح معده و مشکلات گوارشی می شوید. از جمله مهمترین عوارض میل کردن کهنه دم این نوشیدنی عوارضی مانند زخم معده، رفلاکس و تحریک معده می باشد.
  2. مصرف این نوشیدنی به صورت کهنه دم موجب افزایش سموم بدن می گردد. در واقع سموم در بدن انسان تولید می‌ شود و سردرد و سرگیجه برای افراد می آورد.
  3. افزایش کلسترول خون و به وجود آمدن اختلال در سیستم گردش خون یکی دیگر از عوارض این نوشیدنی کهنه دم به شمار می‌ رود.
  4. دیابت یکی از بیماری های خطرناکی می باشد که اگر به نکات مراقبتی آن دقت نداشته باشید شدت آن افزایش پیدا می‌ کند.
  5. نوشیدن این نوشیدنی کهنه دم تشدید بیماری دیابت را به همراه دارد. دقت داشته باشید که به هیچ عنوان نباید از این نوشیدنی به صورت کهنه دم استفاده کنید. چرا که خطرات و مضرات زیادی را برای بدن به همراه می آورد.

آیا چای کافئین دارد؟

امروزه بسیاری از افراد به صورت روزانه از این نوشیدنی استفاده می ‌کنند. یکی از عناصر بسیار مهم در این نوشیدنی کافئین می باشد که به صورت محرک عمل می ‌نماید و روی سیستم عصبی تأثیر زیادی می ‌گذارد. عمل تحریک این نوشیدنی بسیار ملایم است و می تواند از احساس خستگی جلوگیری کند. کافئین در نوشیدنی های بسیار زیادی وجود دارد. البته باید بدانید بیشترین میزان کافئین در قهوه قابل مشاهده است.

به طور کلی باید به خوبی بدانید که کافئین با مقدار بسیار کم می تواند به عنوان یک تقویت کننده ویژه و منحصر به فرد عمل کند. هر فردی که حدود ۱۰۰ میلی گرم کافئین در بدن خود داشته باشد احساس سرخوشی خفیف می نماید. در حالی که مصرف ۳۰۰ میلی گرم آن را در روز داشته باشید اضطراب و ناراحتی تان کاهش پیدا خواهد کرد.

بسیاری از افراد شاید این پرسش برایشان به وجود آید که آیا چای کافئین دارد ؟ آنها باید بدانند که این نوشیدنی مقدار بسیار کمی کافئین درون خود جای داده است و کافئین درون آن اگر شما به صورت اصولی از آن استفاده کنید برای بدن مضراتی به همراه ندارد.

اعتیاد به چای

اعتیاد به این نوشیدنی در بین ایرانی ها خطرات و عوارض زیادی دارد. در واقع شما باید به خوبی بدانید که دلیل اعتیاد به این نوشیدنی بیشتر مربوط به کافئین درون آن می باشد. وجود کافئین درون این نوشیدنی افراد را به نوعی وابسته می سازد. کافئین به عنوان یک محرک سیستم عصبی عمل می کند که آرامش و لذت را در درون افراد افزایش می ‌دهد.

ماده تئین که درون این نوشیدنی وجود دارد یکی دیگر از دلایل اعتیاد افراد به این نوشیدنی می باشد. این ماده به عنوان یک محرک سیستم سمپاتیک عمل می ‌کند که ترشح آدرنالین در بدن را افزایش می دهد. زمانی که شما از بیرون به منزل می آیید و فعالیت سنگین انجام می دهید با نوشیدن یک لیوان چای سرحال می شوید.

همین مسئله به دلیل وجود تئین درون این نوشیدنی می باشد. این نوشیدنی به عنوان یک ماده طبیعی شناخته می شود که می تواند خستگی افراد را از بین ببرد. اما بسیاری از تولیدکنندگان امکان دارد که مواد افزودنی به آن اضافه کنند تا اعتیاد افراد به این نوشیدنی را افزایش دهند. بر همین اساس شما برای خرید برگ این  نوشیدنی باید تنها به فروشندگانی که معتبر هستند مراجعه نمایید.

چرا چای برای معده ضرر دارد؟

این نوشیدنی برای آن دسته از افرادی که مشکلات معده دارند خطرساز می باشد و به سیستم گوارشی آنها آسیب وارد می سازد. افرادی که معده حساس دارند نباید از نوشیدنی چای استفاده کنند. در واقع باید به خوبی بدانید که هر فردی بنابر شرایط جسمی خود باید مشکلات به وجود آمده درون بدن جلوگیری نماید و تنها آن دسته از نوشیدنی هایی که برای معده ضرر ندارد را میل نماید.

در این مطلب در مورد مضرات چای صحبت کردیم. اگر از این نوشیدنی بیش از حد استفاده کنید ممکن است دچار عوارضی بشوید؛پس حتما اعدال در مصرف آن را رعایت کنید. از صبر و بردباری شما در خواندن این مطلب سپاسگزاریم!

مقالات مرتبط