خواص چای سیاه کدام است؟

دو فنجان چای خوش رنگ

در مورد خواص چای سیاه چه می دانید؟ یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی هایی که افراد در طول روز از آن استفاده می کنند چای سیاه می باشد. این نوشیدنی در سراسر دنیا استفاده گسترده ای دارد و خواص بی نظیری را به خود اختصاص داده است. برای جلوگیری و درمان بسیاری از بیماری ها می توانید این نوشیدنی را مورد استفاده قرار دهید. خواص چای در جنبه های متنوع باید مورد بررسی قرار بگیرد تا شما اطلاعات بیشتری در مورد خواص نوشیدنی کسب کنید.

خواص چای به صورت کلی

این نوشیدنی دارای سدیم، کلسیم، پتاسیم، ویتامین های متنوع بازهای پوریک، کافئین، تئوفیلین و غیره می باشد. بر همین اساس به طور کلی خواص این نوشیدنی به دلیل مواد معدنی و ویتامین های بسیار آن، نسبت به نوشیدنی های دیگر بیشتر است. هر یک از نوشیدنی هایی که شما در طول روز مورد استفاده قرار می دهید را باید از نظر خواصی که دارند مورد بررسی قرار دهید. بنابراین با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به میل کردن آن نوشیدنی می کنید.

پیشنهاد مطالعه انواع چای و خواص آن آن کدامند؟

خواص چای برای چشم

بسیاری از افراد می توانند از این نوشیدنی برای درمان بیماری های چشم و مشکلات چشم استفاده کننند. خواص چای برای چشم عبارت است از :

  1. یکی از مهم‌ترین خواصی که این نوشیدنی برای چشم دارد این است که عفونت و قرمزی چشم را از بین می برد. التهاباتی که درون چشم به وجود می ‌آید حساسیت غشا چشم را افزایش می دهد، که با استفاده از این نوشیدنی می توانید التهابات چشم را درمان نمایید.
  2. درمان سیاهی دور چشم با استفاده از این نوشیدنی یکی دیگر از خواص آن به شمار می ‌رود. کمپرس کیسه چای می تواند حلقه های سیاه دور چشم را از بین ببرد.
  3. گل مژه با استفاده از این گیاه درمان می شود. در واقع برای درمان گل مژه مصرف موضعی چای توصیه می شود.
  4. درمان قرمزی چشم و طراوت بخشیدن به چشم ها با استفاده از این نوشیدنی بسیار انجام می شود.
  5. خشکی چشم موجب می گردد که رطوبت چشم از بین برود. بنابراین برای افزایش رطوبت چشم می توانید از این نوشیدنی استفاده کنید.
  6. کبودی چشم نیز با استفاده از چای کاهش پیدا می‌ کند. در واقع اکثر آسیب های ناشی از اصابت های جسمی درون چشم، با این نوشیدنی درمان می شود.

نکته: اما توجه داشته باشید برای استفاده از این نوشیدنی جهت درمان هر یک از بیماری های چشم، بهتر است که به صورت اصولی آن را مورد استفاده قرار دهید

چای و کیک در کنار لیمو

خواص چای برای پوست

برخی از مهمترین خواصی که این نوشیدنی برای بهبود سلامت پوست دارد، عبارت است از :

  1. ویتامین‌ ها و فلاونوئیدهای بسیار زیادی در این نوشیدنی وجود دارد. شما می توانید با استفاده از آن عفونت های پوستی را کاهش دهید و بیماری های مربوط به عفونت پوستی را درمان نمایید.
  2. آنتی اکسیدان ها درون این نوشیدن به کاهش دادن رادیکال‌های آزاد و سیستم ایمنی بدن کمک می ‌کند. بنابراین با رفع کردن چین و چروک صورت و بدن موجب جوانسازی پوست صورت خواهد شد. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که خواص چای، کلاژن سازی پوست را افزایش می‌ دهد.
  3.  این نوشیدنی به دلیل خواص ضد میکروبی و همچنین ضد التهابی که دارد خطر ابتلا به جوش و آکنه در صورت شما تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.
  4. محققان به این نتیجه رسیده اند که نوشیدن چای سیاه به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، می‌ تواند پوست را در برابر اشعه نور خورشید محافظت نماید. بر همین اساس شما با نوشیدن روزانه این نوشیدنی خطر مبتلا شدن به آفتاب سوختگی را کاهش می دهید.
  5. این نوشیدنی دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی می باشد که می تواند به از بین بردن لکه های پوستی کمک کند.
  6.  کافئین موجود در چای سیاه بهبود گردش خون در پوست را افزایش می دهد و سیاهی و پف زیر چشم را درمان می کند.

خواص چای برای مو

آنتی اکسیدان های درون چای سیاه کمک می کند که فولیکول های مو رشد خوبی داشته باشند و ریزش مو به همین دلیل درمان می ‌شود. با نوشیدن روزانه این نوشیدنی می توانید ریزش موی خود را درمان نمایید. همچنین از دیگر خواص چای سیاه این است که، با تقویت کردن سلول های مو، افزایش رشد مو را به دنبال دارد.

برای بهره مندی از این خواص، مقدار زیادی از برگ چای را روی موها و پوست سر خود گذاشته و ماساژ دهید. بگذارید ۲۰ دقیقه برگ این نوشیدنی روی موهای شما بماند و سپس با آب ولرم به خوبی آن را شستشو دهید.

از این نوشیدنی به عنوان یکی از بهترین نرم کننده های طبیعی مو استفاده می‌ کنند. درخشان تر و نرم شدن موی سر شما با استفاده از این نوشیدنی به خوبی انجام می شود.

بسیاری از افرادی که می‌ خواهند موهای خود را خوش رنگ تر کنند از برگ چای استفاده می کنند. در اثر استفاده از آن رنگ موی شما به رنگ قهوه ‌ای طبیعی در می آید و زیبایی خاصی پیدا می‌ کند. ترکیب حنا و چای جهت درمان سریع موهای خاکستری و همچنین موی به کار برده می شود.

خواص چای برای کلیه

مصرف چای به عنوان یکی از بهترین نوشیدنی ها برای درمان سنگ کلیه شناخته می شود. اگر در مورد سلامت کلیه خود نگران هستید بهتر است که با پزشک خود صحبت کنید. از این نوشیدنی به عنوان یک درمان قطعی استفاده نکنید. اما با استفاده روزانه از این نوشیدنی می توانید از به وجود آمدن سنگ درون کلیه جلوگیری کنید.

هنوز برای بسیاری از محققان این امر مشخص نیست که چگونه خواص چای می تواند از به وجود آمدن سنگ کلیه جلوگیری کند. اما کریستال های کوچک شکل گرفته درون سنگ کلیه با استفاده از این نوشیدنی به طور کلی از بین می‌ رود. مصرف‌ چای ۱۶ درصد خطر به وجود آمدن سنگ کلیه را به کاهش می دهد.با توجه به گزارشات و آزمایشاتی که روی این نمونه از نوشیدنی برای درمان سنگ کلیه انجام شده به این نتیجه رسیده اند که خواص زیادی از آن می شود دریافت نمود. به طور کلی این نوشیدنی موجب کاهش بیماری های کلیه و مثانه می گردد.

خواص چای برای دندان

بر اساس تحقیقاتی که روی این نوشیدنی انجام شده است بسیاری از محققان به این نتیجه رسیده‌ اند که چای سیاه از تشکیل پلاکت دندانی روی دندان جلوگیری می کند. رشد باکتری ها درون دندان با استفاده از این نوشیدنی کاهش پیدا خواهد کرد. دقت داشته باشید که مصر ف بی رویه این نوشیدنی به صورت روزانه ممکن است برای سلامت شما مضر باشد.

در صورتی که می ‌خواهید از پوسیدگی و سوراخ شدن دندان ها جلوگیری کنید، بهتر است که بدون قند این نوشیدنی را میل نکنید. رشد آنزیم های باکتری که مواد چسبنده هستند با استفاده از نوشیدنی محدود می شود. به طور کلی برای استفاده از چای به صورت روزانه باید اندازه آن را تعیین نمایید و بیش از اندازه از این نوشیدنی استفاده نکنید.برای استفاده از نوشیدنی جهت سلامت دندان ها  نیاز است روزانه ۲ الی ۳ فنجان از آن استفاده نمایید.

خواص چای برای لاغری

نوشیدن چای با ارتقای سلامت بدن موجب می گردد که شما از وزن مناسبی برخوردار شوید. تحقیقات در مورد خواص چای نشان می دهد که مواد شیمیایی موجود در آن متابولیسم انرژی درمانی کبد را افزایش می‌ دهد. همچنین وضعیت روده ها را بهبود می دهد. نتایج مربوط به این نوشیدنی جهت لاغری رشد میکروارگانیسم ها را نیز شامل می شود. بر اساس تحقیقاتی که مجله تغذیه اروپا منتشر کرده مصرف این نوشیدنی برای لاغری و داشتن رژیم غذایی سالم بسیار مفید است.

یک فنجان چای

چای های ضد استرس

بدون شک اضطراب و استرس جز جدانشدنی زندگی امروز ما است. اضطراب، ناراحتی و نگرانی، ترس در ذهن و بدن شما ایجاد می کند که می تواند خسته‌کننده شود. یکی از روش های رایج جهت کاهش دادن استرس و اضطراب نوشیدن چای می باشد. نوشیدن چای سیاه  وضعیت ذهنی و روانی شما را آرام می نمایید. استرس به طور معمول به عنوان تنش در بدن و ذهن شما ایجاد می شود. البته که در بسیاری از موارد ترشح هورمون استرس برای بدن امکان دارد که مفید باشد.

چای ضد نفخ

در صورتی که می ‌خواهید نفخ معده خود را از بین ببرید باید نوشیدن چای به صورت روزانه را در برنامه خود قرار دهید. اگرچه با ترکیب برخی گیاهان با چای می توانید خواص بیشتر و متنوع تری از آن دریافت کنید. زنجبیل، لیمو، عسل  از دیگر گیاهان طبیعی و ضد نفخ هستند. با افزودن این گیاهان به چای خود، مشکلات گوارشی به خوبی برطرف می گردد.

برای درمان فوری نفخ معده، بهتر است همراه با این نوشیدنی بابونه نیز میل نمایید. بابونه می‌ تواند استرس و همچنین التهاب را نیز از بین ببرد. نعنا فلفلی هم نیز یکی دیگر از ترکیباتی می باشد که درکنار چای برای نفخ معده مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین مصرف زیره یکی از بهترین روش‌ های درمانی برای رفع گاز و همچنین نفخ معده به شمار می‌ رود.

چای ضد التهاب

التهابات ایجاد شده در پوست و دهان با نوشیدن چای سیاه ار بین می رود. به طور کلی خواص چای سیاه ضد التهابی شناخته می شود. مصرف این نوشیدنی برای رفع کردن التهاب درون دهان باید به گونه ای باشد که به بافت دهان آسیب وارد نسازد و زیاد داغ نباشد.

در این مقاله در مورد خواص چای و تاثیرات آن توضیح دادیم. همانطور که گفته شد بهتر است این نوشیدنی را ولرم و ملایم مورد استفاده قرار دهید. در این صورت به خوبی از مزایای آن بهره مند خواهید شدو امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود و به کمک آن میزان صحیح مصرف روزانه چای را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

مقالات مرتبط