بدن ما در یک روز به مصرف چه مقدار آجیل نیاز دارد

بادا

مصرف روزانه آجیل چه مقدار باید باشد؟ مصرف روزانه اجیل بسیار خوب است اما باید بدانیم که مصرف آن باید به حد تعادل باشد. ما در این مقاله در مورد مصرف روزانه آجیل برای گروه های سنی مختلف صحبت می کنیم. با ما همراه باشید تا بیشتر بدانید.

مصرف آجیل در ایران چند برابر مصرف سرانه ی کشور های دیگر است. این اتفاق به دلیل در دسترس بودن، داشتن سطح زیر کشت، قیمت مناسب و وجود آجیل در مراسم های گوناگون است. در اعیادی همچون عید نوروز، عید غدیر، شب یلدا و… حضور مغز ها و دانه های خشکباری جزوی از آداب و رسوم ما ایرانیان است.

نکته ای که اغلب موارد به آن دقت نمی شود میزان مصرف روزانه آجیل برای هر یک از افراد است. بعضی اوقات، افراد در طول سال از خشکبار و تنقلات سالم خوراک نمی کنند اما در سیزده روز عید نوروز چندین برابر مورد نیاز چربی و مواد مغذی را به بدن خود وارد می کنند. هر گروه سنی نیاز دارد که به اندازه ی تعیین شده از آجیل تناول کند.

مصرف روزانه آجیل

 برای کودکان ۱ تا ۳ سال:

کودکان از زمانی که دندان در می آورند که بازه ی سنی یک تا سه سال را شامل می شوند باید از آجیل به صورت پودر و نرم شده استفاده کنند. کودکان در این سن نیاز به مراقبت های بیشتری دارند بنابراین توصیه می شود والدین از مشورت کردن با پزشک غافل نمانند.

کودکان ۳ سال به بالا:

کودکان سه سال به بالا نیز پس از مشورت با پزشک می توانند از خشکبار مورد علاقه شان استفاده داشته باشند. یک فرمول عمومی وجود دارد که هر فرد باید به اندازه یک مشت دست خودش آجیل مصرف کند اما برای گرفتن نتیجه بهتر، خوب است که پزشک میزان و نوع آن را مشخص نماید.

انواع آجیل در جیره روزانه

نوجوانان:

یکی از حساس ترین دوره های زندگی هر فرد، دوره نوجوانی او است. زیرا افراد در سن رشد هستند و بدن بیشترین نیاز را به مواد مغذی دارد. بسیاری از مواد مغذی مانند مواد معدنی و یا ویتامین ها از طریق آجیل و خشکبار به آن ها منتقل می شود. برای نوجوانان مناسب است که در روز از یک مشت دست مخلوط آجیل که شامل پسته، گردو، بادام و… است، استفاده داشته باشند.

جوانان:

جوانان برای متناسب نگه داشتن اندام و پیشگیری از بروز بیماری ها باید به خوردن خشکبار اهمیت زیادی بدهند. این گروه سنی خوردن شیرینی جات و فست فود را باید به حداقل برسانند. آنها برای رفع گرسنگی و یا به عنوان میان وعده بهتر است که از آجیل هایی همچون گردو، بادام درختی، پسته و یا بادام هندی استفاده کنند.

از هر کدام از این خشکبار می توانند به اندازه ی یک مشت دست در کل روز مصرف داشته باشند. این مقدار برای هر کس ثابت نیست و ممکن است با مراجعه به پزشک متخصص تغذیه میزان آن تفاوت پیدا کند.

بزرگسالان:

بزرگسالان نیز می توانند در روز از یک مشت آجیل دلخواه تغذیه کنند. اما نکته ی قابل توجه این است که آجیل خریداری شده برای این گروه سنی نباید بیش از اندازه شور باشد زیرا باعث بروز بیماری هایی نظیر فشار خون می شود. اما خوردن خشکبار برای آن ها بسیار حیاتی است زیرا قوای جسمی که رو به زوال است تقویت می شود و مصرف آجیل سیستم ایمنی را بهبود می بخشد.

جیره روزانه آجیل

در این مقاله در مورد مصرف روزانه آجیل در گروه های سنی کودکان ۱ تا ۳ سال، کودکان ۳ سال به بالا،نوجوانان،جوانان وبزرگسالان صحبت کردیم. امیدواریم این اطلاعات برایتان مفید بوده باشد تا بتوانید در مصرف روزانه آجیل مقدار آن را رعایت کنید. از اینکه با ما همراه بودید بسیار متشکریم.

مقالات مرتبط