آشنایی با خشکبار طبع گرم و خشکبار طبع سرد

خشکبار طبع گرم و خشکبار طبع سرد

خشکبار از نظر طب سنتی به دو دسته خشکبار طبع گرم و خشکبار طبع سرد تقسیم می شوند. شناخت طبیعت هر کدام از خوراکی به ما کمک می کند تا بدنی سالم تر داشته باشیم. اگر هر فرد برای شناخت طبع خود و به استفاده از مواد غذایی که مناسب او است توجه کند در طول سال کمتر دچار بیماری می شود. در این مقاله می خواهیم شما را با طبیعت خشکبار آشنا کنیم.

شناخت طبع انسان ها

انسان ها از نظر طبعی اساسا به سه دسته اصلی تقسیم می شوند.

  1. افرادی که طبع گرم دارند
  2. افرادی که طبع سرد دارند
  3. افرادی که طبع معتدل دارند

نشانه های طبع گرم

کسانی که طبع گرم دارند به طور معمول یک و نیم درجه دمای بدن آن ها از حد معمولی بالاتر است. این افراد زودتر از بقیه خشم شان را بروز می دهند و بدنشان با خوردن مواد خوراکی که گرما بخش هستند سریعا واکنش نشان می دهد. این واکنش ها می تواند شامل جوش زدن صورت، داغ شدن بدن، تولید شوره سر، داشتن عطش و خارش های پوستی باشد.

نسبت افرادی که طبع گرم دارند به کسانی که طبع سرد دارند کمتر است؛ ولی این افراد در مواجهه با سایرین خوش برخورد و خونگرم تر هستند.

نشانه های طبع سرد

جمعیت این گروه از افراد بیشتر از سایرین است. کسانی که طبع سرد دارند عموما دارای پوستی روشن و سفید هستند. نشانه های دیگر این طبع پر خوابی و سخت جدا شدن از تخت، علاقه مند به مصرف لبنیات از جمله ماست، نداشتن شادابی و دیر هضم شدن غذا است. این گروه از مردم به اصطلاح خوش گذران تر هستند و دیر تر از بقیه عصبی می شوند. پیدایش زود هنگام موی سپید و استعداد چاق شدن هم جزو علامت های این گروه است.

متاسفانه باید اعلام کنیم کسانی که طبع سرد دارند زودتر از بقیه به بیماری های صعب العلاج دچار می شوند. بیماری هایی همچون ام اس، پارکینسون، نقرس و… .

نشانه های طبع معتدل

تعداد انسان هایی با طبع معتدل نسبت به دو طبع دیگر، کمتر است، افرادی که طبع معتدل دارند در خوردن غذا ها دشواری زیادی را تحمل نمی کنند. از دیگر نشانه های این طبع سازگاری با انواع خوراکی ها و نداشتن بیماری و کسالت است. از نقاط ضعف این طبع باید به بیماری هایی اشاره کرد که افراد در سنین بالاتر به آن دچار می شوند. زیرا سموم بدن در دراز مدت اثر منفی را بر ارگان ها می گذارد.

خشکبار طبع گرم و خشکبار طبع سرد

بادام بعنوان نوعی خشکبار طبع گرم:

خشکبار طبع گرم و تر شامل بادام هم است.این خشکبار جزو یکی از غنی ترین مغز ها به شمار می رود. از خواص آن باید به بهبود سوی چشم، چاق کنندگی، تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر، رفع یبوست و درمان مشکلات لثه و دندان اشاره کرد.

خانم های باردار نباید از مصرف آن غافل بمانند. در عوض افرادی که دچار نقرس و چاقی مفرط هستند باید خوردن بادام را محدود کنند. هضم بادام برای معده سخت است پس کسانی که معده سرد و مرطوب دارند اصلا نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.

بادام بعنوان خشکبار طبع گرم

بادام هندی :

خشکبار طبع گرم و خشک شامل بادام هندی نیز است. در نگهداری آن باید دقت شود زیرا در دمای اتاق زعم اصلی خود را از دست می دهد. بادام هندی خواص بی نظیری چون رفع گشنگی، انرژی بخشی، داشتن خواب منظم و کنترل میزان قند خون دارد.

خانم های باردار، افرادی که کم خونی دارند و یا مستعد ابتلا به دیابت نوع دو هستند بهتر است بادام هندی مصرف داشته باشند. در مقابل کسانی که مشکلات کلیوی یا کیسه صفرای سنگ ساز دارند بهتر است که از این خشکبار طبع گرم و خشک به مقدار محدود استفاده کنند.

گردو بعنوان نوعی خشکبار طبع گرم:

گردو جزوی از خشکبار طبع گرم و خشک است. کسانی که ریفلاکس معده دارند یا کلیه و کیسه صفرای آن ها سنگ ساز است از خواص گردو می توانند بهره ببرند. کسانی که طبع سرد دارند و یا مبتلا به دیابت هستند گردو بهترین خشکبار برای آنهاست. از طرفی افراد مبتلا به اضافه وزن، بیماری آسم و دارای حساسیت نباید این خشکبار طبع گرم را مصرف کنند.

فندق :

فندق هم جزوی از خشکبار طبع گرم و خشک است. از خواص آن باید به تقویت حافظه، کشنده عوامل عفونت زا، درمان زخم معده، دفع کننده سموم بدن و تصفیه خون اشاره داشت. خوب است دانش آموزان و افرادی که تحصیل می کنند، افراد مبتلا به دیابت و کسانی که همیشه افت فشار خون دارند فندق را در میان وعده های غذایی خود بگنجانند.

کسانی که مزاج آنها سرد است با خوردن فندق نفخ خواهند کرد. ضمن این که این آجیل باعث بالا رفتن فشار خون می شود.

تخمه کدو بعنوان نوعی خشکبار طبع سرد:

تخمه کدو جزوی از خشکبار طبع سرد و تر است. از خواص این دانه ی مغذی باید به کاهش مشکلات پروستات در مردان، کم کردن حرارت بدن، از بین برنده خشونت سینه و رطوبت بخشی به آن، بهبود زخم روده و مثانه اشاره کرد. این آجیل برای کسانی که افسردگی دارند، دارای مشکل کم خونی اند و دچار دیابت نوع دو هستند مفید است. افرادی که به مشکلاتی نظیر اسهال، میگرن و ناراحتی های معده ابتلا دارند نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.

پسته بعنوان نوعی خشکبار طبع گرم:

پسته نیز مانند سایر مغز ها جزو خشکبار طبع گرم و خشک است. از خواص آن باید تقویت قوای جنسی، خوشبو کردن دهان، خون سازی، تقویت مغز و حافظه و چاق کنندگی را نام برد. خانم های شیرده یا افرادی که دارای زخم دستگاه گوارش هستند نباید مصرف پسته را نادیده بگیرند.

پسته بعنوان خشکبار طبع گرم

چربی زیاد پسته آن را برای افرادی که طبع سرد دارند، نامناسب کرده است. همچنین مبتلایان به بیماری نقرس، ناراحتی های کلیوی و دارای حساسیت باید مصرف پسته را محدود کنند.

 

در این مقاله در مورد طبع انسان ها و انواع خشکبار طبع گرم و خشکبار طبع سرد صحبت کردیم. برخی از این خشکبار عبارتند از: بادام،بادام هندی،گردو،فندق،تخمه کدو و پسته. از شما درخواست داریم درصورت امکان برای افزایش سلامتی دیگران،این مطالب را با آنها به اشتراک بگذارید. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

مقالات مرتبط