خشکبار حاوی چه ویتامین ها و مواد معدنی می باشد؟

خشکبار حاوی ویتامین

میان وعده‌ها بخش عظیمی از وعده غذایی همه ما را تشکیل می‌دهند. این میان وعده‌ها شامل میوه‌ها، خشکبار و آجیل می‌شوند. خشکبارها از گذشتۀ دور طرفداران بسیاری را داشته است و به دلیل داشتن فواید و مواد معدنی موجود در آن طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است؛ به طوری که خیلی‌ها نمی‌توانند از آن چشم پوشی کنند و به گونه‌ای وابسته آن هستند. در این مقاله ما قصد داریم تا شما را با محتویات خشکبارها آشنا کنیم و ببینیم  کدام خشکبار حاوی ویتامین و  کدام خشکبار حاوی مواد معدنی می باشند؟ تا دید شما نسبت به این خوراکی لذیذ و با ارزش عوض شود. ما را تا انتها همراهی کنید.

خشکبار چیست؟ و چه خواصی دارد؟

خشکبار یا خشکه‌بار همان میوه‌های خشک هستند که به دلیل این که در برخی از فصل‌های سال ناموجود و یا کمیاب هستند، بسیار پرطرفدارند. آن‌ها را به شکل طبیعی و یا با استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند فر، دستگاه‌های خشک‌کن و روش‌های دیگر میوه‌ها را به صورت خشک شده در می‌آورند.

از آنجایی که انسان‌ها همواره به دنبال راهی بودند تا بتوانند میوه‌ها را برای مدت طولانی‌تری نگهداری کنند یکی از راه‌های آن خشک کردن میوه‌هاست.

امروزه از فریز کردن به عنوان بهترین روش نگهداری مواد غذایی و میوه‌ها استفاده می‌شود در حالی که بسیاری از میوه‌ها اگر حالت یخ زدگی پیدا کند، کیفیت ظاهری نامناسبی پیدا کرده و معمولاً به همین دلیل به صورت یخ زده قابل استفاده نیستند.

به عنوان مثال پرتقال، سیب و هندوانه به شکل یخ‌زده فرم مناسبی برای مصرف شدن ندارند. از زمان‌های قدیم خشک کردن، مربا کردن و نگهداری در شکر روش‌های دیگر برای نگهداری میوه‌ها استفاده می‌شده است.

میوه‌هایی مانند آلو، هلو، برگه آلو، توت و انگور به صورت خشک شده و کشمش مورد استفاده قرار می‌گرفته است. حتی امروزه نیز مصرف میوه‌های خشک بسیار مورد توجه قرار گرفته و دستگاه‌های برقی و گازی برای خشک کردن سریع میوه‌ها در اختیار شرکت‌ها قرار دارند.

میوه خشک شده را می‌توان برای مدت طولانی‌تری نسبت به میوه‌های تازه نگهداری کرد به ویژه در سفرهای طولانی که یخچال و وسایل سرمایشی در دسترس نیست.

میوه‌خشک می‌تواند یک میان وعده‌ای مفید باشد یا حتی در هنگام ورزش یا کوه‌نوردی که امکان حمل وزن زیادی نیست می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

متخصصان تغذیه معتقدند که مهمترین وجه تمایز میوه‌های خشک شده با میوه‌هایی که تازه هستند، تبخیر آبی است که حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی است. ما در ادامه می‌خواهیم مواد مغذی موجود در میوه‌های خشک و خشکبارهای دیگر را با شما در میان بگذاریم.

خواص خشکبار حاوی ویتامین و مواد معدنی:

می‌توان به طور کلی فواید میوه خشک را به چند دسته تقسیم کرد. اولین و شاید مهم‌ترین مورد از فایده‌های میوه خشک عمر بسیار طولانی آن است که باعث می‌شود در همه فصل‌ها در دسترس همگان قرار داشته باشد.

یکی دیگر از فواید میوه خشک حجم و وزن بسیار کمتر است که می‌توانند برای کسانی که امکان حمل میوه‌ها رو نداشته باشد از آن استفاده کنیم و و تقریباً هیچ یکی از املاح معدنی و ویتامین‌های موجود در خود را از دست نمی‌دهند.

خشکبارها بدون داشتن هیچ مواد افزودنی و نگهدارنده بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس آخرین پژوهش‌های انجام شده خشکبارها مغزهای مانند فندق، گردو و پسته نقش بسیار مهمی را در تأمین سلامتی بدن انسان ایفا می‌کند.

برخلاف تصور عمومی مردم که فکر می‌کنند، این دسته از خوراکی‌ها فاقد ارزش غذایی هستند باید گفت که خشکبارها منابع سرشار از پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی‌ها و آنتی اکسیدان ها هستند.

تحقیقات انجام شده در دانشگاه ایلینویز آمریکا نشان می‌دهد که یک مکمل غذایی حاوی ۲۰۰ میکروگرم سلنیوم در روز میزان ابتلا به سرطان‌های پروستات ریه و روده را در حدود ۵۰ درصد کاهش می‌دهد که این این ماده موجود در خشکبارها هستند.

برای بازدهی بیشتر ما چند نمونه خشکبار را از لحاظ ویتامین و مواد معدنی بررسی می‌کنیم.

آلو بخارا، یک خشکبار حاوی مواد معدنی عالی

این خشکبار لذیذ و پرطرفدار همان آلوی خشک‌شده محسوب می‌شود که کاربردهای زیادی دارد و از آن در خورشت‌ها و یا به صورت میان وعده مصرف می‌شود.

این آلو سرشار از آنتی اکسیدان بوده، به گونه‌ای که دانشمندان مقدار موجود آنتی اکسیدان در آن را با بلوبری برابر می‌دانند.

آلو سیستم اسکلتی بدن را سالم و قوی نگه می‌دارد. آلو بخارا حاوی تمام مواد معدنی است و مقدار آن بیش از تمام میوه‌ها و تنقلات مصرفی در طول روز است و حجم مواد معدنی استخوان‌ها را بالا می‌برد.

این خوراکی به عنوان یک میوه خشک باعث می‌شود که ذخایر کلاژن بدن افزایش قابل توجهی یابد که موجب می‌شود، بدن را قوی و استخوان را نگه می‌دارد.

یکی دیگر از مواد موجود در آلو بخارا ویتامین ث بالایی است که در این ماده موجود است که باعث می‌شود به جذب بالای آهن از مواد غذایی کمک کند.

ویتامین ث موجود در آلو بخارا باعث می‌شود کلسترول خون کاهش یافته و سلامت قلب و عروق را تضمین می‌کند. برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند منیزیم موجود در آن برای بهبود قند خون و پایین آوردن آن و همچنین کاهش اشتها بسیار مؤثر است.

کشمش، یک خشکبار حاوی کلسیم مناسب

شاید بتوان گفت کشمش جزو ۵ خشکبار محبوب، محسوب می‌شود. کشمش که همان خشک‌شده نوعی انگور است، برای درمان بی‌نظمی معده و یبوست مفید بوده و متخصصان تغذیه بر این عقیده‌اند که مصرف چند عدد کشمش در روز به تقویت مغز کمک کرده و افراد را از ابتلا به بیماری آلزایمر حفظ می‌کند.

در کنار آن پتاسیم موجود در آن موجب کاهش فشار خون و جلوگیری از دفع مایعات بدن می‌شود که به وفور در کشمش موجود است.

به دلیل داشتن کلسیم فراوان برای سلامتی استخوان مفید است و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. افرادی که به دنبال پوست زیبا و شفاف و جوان هستند کشمش را به شما توصیه می‌کنیم چرا که سلنیوم موجود در کشمش برای پوست عالی است.

کشمش حاوی ویتامین و مواد معدنی

انجیر خشک، یک خشکبار حاوی ویتامین بالا

انجیر یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها است که خشک شده آن هم طرفداران زیادی را دارد و فواید آن برای کودکان و زنان باردار ثابت شده است.

اما چه چیزی باعث می‌شود که دانشمندان به اهمیت این ماده غذایی توجه کنند؟ انجیر به دلیل داشتن مقدار زیادی اسید فولیک است که کمک به پیشگیری از تولید نوزادان با نقص مادرزادی می‌کند.

انجیر از آن دسته میوه‌هایی است که مصرفشان در طول دوران بارداری به زنان باردار توصیه می‌شود. همچنین اسید فولیک که بیشتر با نام ویتامین B9 شناخته شده است، به بهبود رشد مغز و دستگاه عصبی کودک در سه ماهه اول کمک می‌کند.

انجیر نیز مانند بسیاری از میوه‌های دیگر میوه‌های فصلی محسوب می‌شود و در تمام طول سال در دسترس نیست. با این حال از آنجا که انجیر خشک حاوی اسید فولیک زیادی است نیازی ندارد که آن را حتماً به شکل تازه مصرف کنید و می‌توانید به صورت میوه خشک از فواید آن بهره ببرید.

توت خشک، خشکبار حاوی ویتامین ث

توت خشک‌شده از پر مصرف‌ترین و محبوب‌ترین خشکبارها است که معمولاً از توت سفید تولید می‌شود.

توت یکی از بهترین خشکبارهای حاوی ویتامین ث است و منبع غنی از آن حساب می‌آید که مصرف آن برای سلامت پوست و استخوان و بافت‌های پیوندی مهم است. همچنین به جذب ماده معدنی آهن نیز کمک می‌کند. پس اگر برای سلامتی پوست و استخوان خود اهمیت ویژه‌ای قائل هستید از مصرف توت خشک غافل نشوید.

پسته، سرشار از کلسیم و پتاسیم

این خشکبار جزو لاکچری‌ترین و پرطرفدارترین خشکبارها محسوب می‌شود. کلسیم و پتاسیم سرشار در این ماده باعث شده است که بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

کمبود کلسیم در بدن باعث پوکی استخوان و دندان‌ها می‌شود؛ البته بادام نیز در میان خشکبارها بیشترین مقدار کلسیم را دارد که منبع خوبی برای چربی‌های غیراشباع نیز می‌باشد.

پسته با اختلاف بسیار زیادی از دیگر خشکبار حاوی پتاسیم است که کمبود این عنصر در بدن موجب کم آبی، تپش قلب و سردردهای شدید می‌شود.

فندق و بادام، سرشار از ویتامین E

ویتامین E یکی دیگر از ویتامین‌های موجود در خشکبار که به وفور یافت می‌شود این ویتامین برای فرآیند تولید مثل جنسی مفید است و یک آنتی اکسیدان بسیار عالی است که ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند. بادام و فندق و تخمه آفتابگردان از جمله خشکبارهایی هستند که سرشار از ویتامین E هستند.

ویتامین D موجود در خشکبار

یکی از ویتامین‌های محلول در چربی ویتامین دی است که برای رشد و استحکام استخوان‌ها به آن نیاز داریم.

این ویتامین با کنترل تعادل کلسیم و فسفر و افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کلیه مانع بروز مشکلات مربوط به پوکی استخوان می‌شود.

ویتامین دی همانطور که می‌دانید از طریق مواد غذایی و هم از طریق نور خورشید جذب بدن می‌شود. با این حال حدود ۵۰ درصد جمعیت جهان به اندازه کافی نور خورشید دریافت نمی‌کنند و تعداد زیادی از این افراد دچار کمبود ویتامین D هستند.

تغذیه برای آن دسته از افرادی که از نور خورشید محروم هستند، بسیار حیاتی است. میزان مصرف روزانه ویتامین D باید ۴۰۰ واحد در هر روز باشد که از طریق غذا تأمین می‌شود. بسیاری از خشکبارها سرشار از ویتامین دی هستند که نیاز بدن را به صورت کامل تأمین می‌کند.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم از اهمیت ویتامین‌ها برای شما بیشتر بگوییم. ویتامین‌ها مواد غیر آلی بدون کالری هستند که به عنوان آنزیم‌های مؤثر در فرایندهای شیمیایی بدن کار می‌کنند. آن‌ها برای عملکرد چندان ضروری هستند و به طور طبیعی مقدار ویتامین‌های لازم را تأمین می‌کند.

اما این مقدار کافی نیست و باید بقیه ویتامین‌های لازم از طریق راه‌های دیگر تأمین شود تا بدن دچار مشکل نشود. اگر چه همه غذاها حاوی ویتامین هستند اما یک غذا همه آن‌ها را ندارد و برخی از آن‌ها با کمی ویتامین از بقیه سودمندترند.

میان وعده‌ها مانند آجیل‌ها و خشکبارها سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های مفید برای بدن هستند که می‌توان نیاز انسان را برطرف کنند. می‌توانیم به جای استفاده از تنقلات با ارزش غذایی پایین از خشکبارها با ارزش غذایی بالا و حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی برای بدن هستند، استفاده کنیم. نکته قابل توجه این است که زیاده روی در مصرف هر چیزی باعث بروز مشکلاتی می‌شود که خشکبارها هم از این قاعده مستثنی نیستند. پس با مصرف به اندازه و مشخص از این میان وعده‌ها سلامت خود و خانواده‌تان را تضمین کنید. همچنین با مصرف آجیل چهار مغز و آجیل هفت مغز می توانید انواع ویتامین و مواد معدنی را وارد بدن خود نمایید.

مقالات مرتبط