برای دل‌درد چی خوبه؟ – روش های درمان دل درد در خانه (۱۱ روش درمان خانگی دل درد)

عرق یا دمنوش نعناع برای دل درد

زمانی که به دل‌ درد مبتلا می‌شوید طبیعتاً به دنبال راهکارهای مختلفی هستید. اما در پاسخ به این سوال که «برای دل‌درد چی خوبه؟» باید بگوییم خوشبختانه روش‌های خانگی و طبیعی متعددی برای درمان این مشکل وجود دارد؛ بنابراین نیازی نیست که برای رفع مشکل به سراغ داروهای شیمیایی بروید و عوارض مصرف این داروها را به جان بخرید. در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم راجع به انواع گیاهان دارویی که  در تسکین دل درد مؤثر هستند، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار بدهیم.

درمان خانگی دل درد

درمان خانگی دل درد

 همان‌طور که می‌دانید، دل درد یکی از مشکلات بسیار شایع است که ناراحتی‌های متعددی را برای افراد ایجاد می‌کند. این مشکل به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و همواره با علائمی مانند تجمع گاز در معده، هضم سنگین، کمبود اشتها، ایجاد حالت اسیدی در معده، استفراغ و… همراه است. در چنین مواقعی مصرف گیاهان دارویی  تأثیر بسزایی در کاهش دل درد و رفع این مشکلات دارد. در ادامه به معرفی چند نمونه از گیاهان دارویی مفید برای دل درد خواهیم پرداخت.

  1. رازیانه
  2. بابونه
  3. نعناع 
  4. آویشن 
  5.  رزماری
  6. زنجبیل
  7. گل قاصدک
  8. تخم کتان
  9. آلوئه‌ورا
  10. هل 
  11. ریشه گیاه باباآدم 

مصرف هر کدام از این گیاهان به روش‌های مختلفی روی دل درد اثرگذار است. انواع دم‌نوش‌ها، شربت‌ها و یا استفاده از گیاه خشک شده یا تازه در غذاها برای درمان دل درد مؤثر هستند. 

درمان دل درد با رازیانه

اولین راهکار خانگی برای دل درد استفاده از رازیانه است. رازیانه نقش مهمی در تقویت سیستم گوارشی بر عهده دارد و باعث هضم سریع غذاها و خروج گازهای معده می‌شود؛ بنابراین دل‌دردهایی را که از انباشتگی گاز در معده یا عدم هضم غذا ایجاد می‌شوند، در کمترین زمان ممکن برطرف می‌کند. شما می‌توانید رازیانه را به‌صورت دمنوش استفاده کنید یا در وعده‌های غذایی و سالاد، از این محصول ارزشمند استفاده کنید و از خواص ویژه آن بهره‌مند شوید.

استفاده از دمنوش بابونه 

از دیگر گیاهان پرفایده برای تسکین دردهای معده و دل‌درد بابونه است. این گیاه ارزشمند علاوه بر پیشگیری از آسیب به معده، اختلالات به وجود آمده در معده را به‌مرورزمان برطرف می‌کند. دمنوش بابونه سوزش معده را از بین می‌برد و مشکلاتی مانند تجمع گاز در معده، زخم معده‌ و اسیدی شدن معده را تا حد زیادی برطرف می‌کند. بابونه گیاهی تسکین‌دهنده و آرام‌بخش است و به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد، درمانی مؤثر برای دل درد محسوب می‌شود. در طب سنتی این گیاه را اغلب به‌صورت دمنوش برای دل درد توصیه می‌کنند. 

عرق یا دمنوش نعناع برای دل درد

عرق یا دمنوش نعناع برای دل درد

اگر هنوز در پی  این هستید که بدانید برای دل درد چی خوبه؟ مصرف نعنا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. نعنا گیاهی بسیار قوی است که نقش مهمی را در هضم سریع غذا، تقویت معده و سیستم گوارش ایفا می‌کند. این گیاه  برای درمان دل درد بسیار تأثیرگذار است. مصرف دمنوش نعنا در کنار یک‌تکه نبات کوچک مانند یک مسکن قوی، مشکلات معده و دل درد را برطرف می‌کند.

آویشن و رفع نفخ معده 

یکی از مشکلاتی که باعث ایجاد دل درد می‌شود، اسپاسم معده و رود است. اگر به دل درد مبتلا هستید و احساس می‌کنید علت این موضوع به مصرف غذاهای نفاخ مربوط است، دمنوش آویشن استفاده کنید. این گیاه در درمان اسپاسم معده و روده فوق‌العاده مؤثر است و به خروج راحت گازها از سیستم گوارش کمک می‌کند.

درمان دل درد با رزماری 

ترکیبات موجود در رزماری باعث افزایش تولید صفرا می‌شود و در نتیجه به دفع سموم از بدن و کبد کمک می‌کند. همچنین رزماری می‌تواند با هضم بهتر غذاها، به درمان مشکلات معده و دل درد کمک کند. به‌علاوه این گیاه مشکل بی‌اشتهایی ناشی از دل درد را به بهترین شکل ممکن برطرف می‌کند.

دمنوش زنجبیل و رفع دل درد

اگر به دنبال یک گیاه در دسترس هستید و زمان کافی برای مراجعه به عطاری و خرید گیاهان دارویی را ندارید، از زنجبیل استفاده کنید. البته مصرف زنجبیل در صورتی توصیه می‌شود که علت دل درد به مشکلات ناشی از نفخ معده و روده مربوط باشد. مصرف یک فنجان دمنوش زنجبیل قبل یا بعد از غذا، فرایند هضم را سرعت می‌بخشد و نفخ معده و روده را از بین می‌برد.

استفاده از تخم کتان برای دل درد

استفاده از یک سری مواد غذایی ممکن است به دل درد و ناراحتی‌هایی از جمله ورم معده، یبوست یا اسهال منتهی شود. در چنین مواقعی برای درمان مشکل دل درد از تخم کتان کمک بگیرید. این ماده غذایی برای درمان التهاب روده، زخم معده و همچنین سندروم روده تحریک‌پذیر فوق‌العاده مفید است و مصرف آن برای دل درد، مانند آبی بر آتش است.

درمان سوزش معده با گل قاصدک 

اگر برای درمان دل‌دردهای ناشی از سوزش سر معده به دنبال راهکاری مناسب هستید، دمنوش گل قاصدک را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این گیاه علاوه بر اینکه به هضم سریع غذاها و تقویت سیستم گوارشی کمک می‌کند، در درمان ورم معده، زخم معده، سنگ کلیه و… به‌شدت مؤثر است.  بنابراین اگر به دل درد مبتلا هستید حتماً از دمنوش گل قاصدک برای رفع مشکل خود کمک بگیرید.

آلوئه‌ورا و رفع دل درد

همان‌طور که گفتیم در بسیاری از مواقع، علت دل درد می‌تواند به سوزش سر معده مربوط باشد. در چنین مواقعی مصرف آلوئه‌ورا می‌تواند برای حل مشکل شما سودمند باشد. این گیاه به دلیل برخورداری از خواص ضدالتهابی، سوزش معده را از بین می‌برد. همچنین مصرف آلوئه‌ورا باعث تنظیم فعالیت روده‌ها شده و یبوست را برطرف می‌کند. از آلوئه‌ورا معمولاً به‌صورت شربت استفاده می‌شود. 

درمان دل درد با هل 

یکی از گیاهان بسیار ارزشمند و مفید برای دل درد که معمولاً در هر خانه‌ای یافت می‌شود هل است. این دانه خوش‌عطر و بو می‌تواند برای رفع مشکلات گوارشی، مقابله با ترشح اسید معده، درمان نفخ، تسکین کولیت، رفع ناراحتی‌های گوارشی و حالت تهوع به‌شدت تأثیرگذار باشد؛ بنابراین اگر به دل درد مبتلا هستید، مصرف یک فنجان دمنوش خوش‌عطر و بوی هل می‌تواند راهکار حل مشکل شما باشد.

ریشه گیاه باباآدم و دل درد

استفاده از دمنوش ریشه گیاه باباآدم برای درمان دل درد فواید بسیاری دارد. این گیاه با افزایش اسید معده و ترشحات روده، باعث هضم سریع غذاها می‌شود و برای دل‌دردهای ناشی از مصرف غذاهای سنگین، فوق‌العاده مفید است.

سخن پایانی

در این مطلب درمورد اینکه برای دل درد چی خوبه صحبت کردیم و چندین گیاه دارویی مؤثر برای دل‌درد و معده درد را معرفی کردیم. همان‌طور که می‌دانید استفاده از داروهای گیاهی برای درمان دل‌درد فواید بسیاری دارد؛ چراکه ‌این محصولات عوارض داروهای شیمیایی را ندارند. مهم‌ترین نکته‌ای که برای استفاده از داروهای گیاهی باید مدنظر قرار دهید توجه به‌تازگی و کیفیت گیاهان است؛ بنابراین توصیه می‌شود برای تهیه این محصولات به مراکز معتبر مراجعه شود.

مقالات مرتبط